Метод Шинічі Сузукі

Шинічі Сузукі (鈴木 鎮 一Suzuki Shin’ichi, 17 жовтня 1898 — 26 січня 1998) — японський музикант, філософ і педагог, автор методу рідної мови. Протягом свого життя він отримав кілька почесних докторських ступенів у музиці, в тому числі в Музичній консерваторії Нової Англії (1956) і в Консерваторії Оберлінського коледжу, був проголошений живим національним скарбом Японії, також був номінований на Нобелівську премію миру.

На прикладі навчання грі на скрипці Сузукі розкрив принципи виховання таланту в цілому і зробив геніальне відкриття – кожна дитина може навчитися грати на музичному інструменті (або навчитися чомусь іншому) подібно до того, як вона вчиться розмовляти.

Метод Сузукі має назву «Метод рідної мови», а вся система дитячого розвитку за методом Сузукі має назву «Виховання талантів».

У методиці Сузукі відіграють велику роль наступні моменти:

1. Ранній початок
Ранній початок занять дуже важливий, адже перші роки життя дитини – це критичний час для розвитку розумових процесів і координації м’язів. Два-чотири роки – це пік засвоєння рідної мови. Слух малюка налаштований на те, щоб вбирати все в себе та засвоювати. Саме тому і вчитися музиці краще в ранньому віці.

2. Залучення батьків, їх любов
На думку Сузукі, залучення батьків у процес навчання музичним навичкам має велике значення. Роль батьків полягає насамперед у тому, що вони повинні ходити з малюком на всі заняття, робити нотатки, займатися з дитиною вдома. По суті, мама або тато стають домашніми вчителями свого юного музиканта. Деякі батьки навіть самі починають вчитися грі на інструменті, щоб передати дитині свій досвід.

3. Активне прослуховування
Діти навчаються говорити, коли постійно слухають мову батьків. Сузукі запропонував перенести цю ідею на музичну освіту: оточити дитину з народження якісним музичним фоном. Чим частіше діти слухають музику, тим простіше їм навчитися грати на інструменті. Постійне прослуховування записів репертуару Сузукі є обов’язковим елементом роботи над музичним твором.

4. Донотне навчання
Дітей вчать читати завжди тільки через кілька років після того, як вони навчились говорити. Саме тому за методом Сузукі учні завжди спочатку вчаться грати на музичних інструментах, перш ніж вивчати ноти. Головне завдання на першому етапі – поставити правильно руки, домогтися точної інтонації і красивого звучання.

5. Соціальне середовище
Діти завжди вчаться розмовляти у своїй родині або з друзями. Позитивний настрій повинен панувати на уроках музики і під час домашніх занять. Батькам необхідно створювати сприятливі умови для навчання. Вся родина повинна радіти успіхам малюка. Мотивацією для скрипаля-початківця є гра старших дітей. Слухаючи більш технічно досконалу і складну гру своїх старших товаришів, малюки прагнуть якомога швидше досягти їх рівня. У школах Сузукі є як індивідуальні уроки, так і групові заняття.

6. Однаковий репертуар, що використовується в школах Сузукі по всьому світу
Для кожного інструменту в школах Сузукі існує однаковий репертуар. Діти в усьому світі вчать однакові твори. Завдяки цьому вони легко грають на концертах один з одним без репетицій, коли школи Сузукі різних країн проводять зльоти, концерти, літні табори, де 10, 50, 100, 1000 маленьких дітей різних національностей виконують разом один твір.

7. Покроковий підхід
Після того, як дитина вивчить музичний текст, настає робота над якісним звуком, фразуванням та виразністю виконання. Пізніше, коли учень вже досконало виконує цю п’єсу, йому можна дати ще одну, але необхідно продовжувати працювати над обома творами. Цей процес триває з кожною новою п’єсою. Шинічі Сузукі говорив: «Вивчивши одну річ, практикуйся і шліфуй її кожен день протягом приблизно трьох місяців… поки ти не досягнеш наступного, більш високого рівня. Тут мова йде не про техніку, а про дух і серце».

8. Словник
Під час розвитку мовлення дитина, дізнавшись слово і навчившись його використовувати, не відмовляється від нього при подальшому розширенні словникового запасу. Вона протягом усього життя продовжує використовувати слова, які дізналася в дитинстві. Так і в музичному розвитку: учні повторюють вже пройдені твори, поступово використовуючи все нові навички і прийоми.

9.Повторення
Дуже важливий принцип – повторення. Адже всі здібності дитини розвиваються в процесі практики. Сузукі зазначав, що навичка здобувається лише в результаті постійних повторень.

10.Пам’ять
Навчання нотній грамоті починається після того, як дитина добре навчиться грати на музичному інструменті. Малюки на уроках повинні грати без нот. Це сприяє розвитку у дитини пам’яті і прискорює процес навчання. На усіх концертах за методом Сузукі діти не грають по нотах, а виконують усе виключно напам’ять.

На думку Сузукі, всі ці речі дають результати не тільки під час навчання грі на музичному інструменті, але цей підхід працює також при навчанні математиці, мистецтву, поезії. По суті, це універсальний метод.

Шинічі Сузукі зазначав: «Моя мета – зробити з малюка не музиканта, а добру, шляхетну людину. Полюбивши якісну музику, мої учні будуть прагнути до краси та гармонії у всіх сторонах життя».
Він наполягав: «Я всього лише хочу виховати добрих громадян. Якщо дитина з моменту свого народження слухає якісну музику і сама вчиться грати, в неї розвиваються глибокі почуття, дисципліна і витривалість. Вона набуває добре серце. Якщо вся нація спільно візьметься за виховання дітей, то, можливо, вдасться уникнути війни».

Напишите нам